Automatski ili manuelni menjač
Propisi za obuku i polaganje vozačkog ispita u Srbiji ne dozvoljavaju bilo kakve modifikacije, ili usavršene mehaničke pogodnosti automobila koje bi kandidatima olakšale polaganje, a ovde spadaju i vozila sa automatskim menjačem.
Iako je automatski menjač sve zastupljeniji na vozilima nove generacije, sve više se proizvodi, takođe i kupuje, u vozila sa ovakvim menjačem u auto školama koriste se isključivo kao deo obuke za kondicionu vožnju, odnosno dodatne obuke.
U nekim zemljama u okruženju, Bosna i Hercegovina ili Hrvatska, na primer, omogućena je obuka na vozilima sa popularnim automatikom, ali se to upisuje u vozačku dozvolu kao posebna napomena, i u tom slučaju vožnja vozila sa mehaničkim menjačem je zabranjena, sve do trenutka kada je vozač, dodatnim časovima ne savlada.
Kako trend povećanja korišćenja vozila sa automatikom pokazuje, čeka nas budućnost u kojoj će biti pretežan i u proizvodnji, to znači i u ponudi, pa je izvesno da će dobar broj vozača morati da savlada i ovakav vid upravljanja.
Manuelni menjač – za uživanje u mogućnostima izbora
Početnicima je jedna od najtežih radnji u upravljanju vozilom – kretanje iz mesta, posebno ako se radi o uzbrdici, kada je potrebno oceniti pravi momenat za istovremeno otpustanje kočnice, potiskivanje pedale kvačila i gasa. Savladavanje pedale kvačila povezanim sa mehaničkim menjačem i za dobar deo vozača sa iskustvom, naročito u uslovima gradske vožnje, predstavlja problem, i zaista je potrebna praksa, uz izrađivanje “osećaja” za kvačilo da bi menjanje brzina bez prekida putnog pravca bila rutina.
Ovo se naročito vidi pri promeni automobila, i pravilo je da se prilikom ulaska u novi automobil prvo traži mesto na kome se kvačilo “odvaja” prilikom promene stepena prenosa. Na prvi pogled, i u prvim susretima sa mehaničkim menjačem izgleda komplikovano, ali kada se stekne rutina onda ovakva vožnja može postati izvor beskrajnog zadovoljstva.
Mehanički menjač možda donosi zamor u gradskoj vožnji gde je potrebno vrlo često pritiskanje pedale kvačila zbog promene stepena prenosa, ali je vrlo koristan u uslovima klizavih kolovoza, snega ili kiše, kada se lakše kontroliše proklizavanje točkova.
Kupovina polovnih vozila sa ovom vrstom menjača može da bude problematična jer se mehanizam sastoji od većeg broja delova koji naizgled mogu biti odlični, ali se nedostaci nekog dela menjača, ili kvačila vrlo brzo pokažu u vožnji. Mehanički menjač zahteva negu, odnosno kontrolisani osećaj za povlačenje ručice da ne bi došlo do oštećenja unutar mehanizma zupčanika koji omogućavaju prenos.
Kod novijih tipova automobila menjač ima ugrađene žlebove, odnosno staze po kojima se ručica kreće što je veliko olakšanje za rukovanje, ali ne znači da se ivice žlebova vremeno ne mogu istrošiti.
Automatski menjač – relaksirajuća udobnost
Vožnja automatikom se smatra lagodnom, i većina to posmatra kao način da se udobno smesti na sedište, pritisne pedala kočnice, menjač staviti u položaj D, pusti kočnicu i skocentriše se na pravac i upravljač. Ovakvi automobili pružaju olakšanje u fizičkom naporu mišića nogu i ostavljaju više prostora u kognitivnom sklopu koji se orijentiše ka drugim parametima vožnje, ali neiskustvo u upravljanju automatikom može da ima iste posledice kao i ono u upravljanju vozilom sa mehaničkim menjačem.
Pogodniji je za vožnju u gradu, ali i u uslovima izraženih neravnina na putu kada nije neophodno razmišljati o usporavanju da bi se, uz kvačilo i promenu stepena prenosa, savladalo udubljenje ili nagib. Nedostatak vožnje sa automaticima jeste da se vozaču ne ostavlja prostor za uštedu na gorivu, i podaci govore da iskusni vozači sa mehaničkim menjačem mogu da uštede 5-15% goriva.
Održavanje automatskog menjača je skuplje, budući da u slučaju kvara najčešće mora kompletno zameniti, i da su male šanse da se kvarovi mogu otkloniti popravkama. Vozačima koji nemaju puno iskustava u vožnji sa automaticima ne preporučuje se šlepanje drugog vozila.
Odabir vozila nakon položenog vozačkog ispita, ili kasnije tokom vozačkog staža, stvar je ličnosti i onoga što vozač želi od vožnje, ali ono što oba menjača zahtevaju jeste – održavanje.
Redovno servisiranje uz kontrolu maziva je obavezna za dugotrajnost i pouzdan rad vozila sa oba tipa menjača.