Saobraćajni bonton i odgovornost kao preduslovi za bezbednu vožnju
Svi smo svesni činjenice da niko od nas nije savršen vozač. Koliko god bilo vozačko iskustvo za nama, postoji “onaj jedan” trenutak nepažnje prema drugim učesnicima u saobraćaju koji se svakom vozaču bar jednom desio. Bez obzira da li su kratka distanca između dva vozila, duga svetla ili preticanje rezultat nervoze ili pada koncentracije, imajte na umu da je život u pitanju vaš ili drugog učesnika u saobraćaju.
Način života, stres i jurnjava u gradskim gužvama je gotovo suzbila ljubav ka vožnji. Nepropisno preticanje, sitna grebnja, sviranje na semaforu. Sve su ovo rezultati velikog stresa među vozačima a vrlo često, nažalost i slabog poznavanja saobraćajnih propisa prvenstva prolaza.
Ipak, sve ovo nije opravdanje za bahatu i nesavesnu vožnju koja vrlo lako može preći i u opasnu vožnju.
Koja je razlika između nesavesne i opasne vožnje
Nesavesna vožnja je ispod minimalnog standarda koji se očekuje od opreznog vozača i podrazumeva vožnju bez razumnog uzimanja u obzir drugih učesnika u saobraćaju. Pod nesavesnim ponašanjem podrazumevju se ne skraćivanje dugih svetala kada vam u susret ide automobil, naglo kočenje, ne korišćenje retrovizora pri preticanju, korišćenje mobilnog telefona.
Opasna vožnja predstavlja način vožnje ili stanje vozača kojim se direktno ugrožava svoj i/ili život drugih učesnika u saobraćaju. Ovakva vožnja podrazumeva:
- trke, prebrze vožnje ili agresivne vožnje
- ignorisanje semafora, putokaza ili upozorenja putnika
- vožnju pod dejstvom alkohola ili droga, ili jakih lekova koji utiču na motoričke sposobnosti
- vožnja automobila koje je nebezbedno za saobraćaj, nebezbedno opterećeno ili neispravno.
- vožnja uz ometajuće elemente: korišćenje telefona, paljenje cigarete, slušalice u ušima…
- vožnja bez vezanog sigurnosnog pojasa
Vožnja nija samo puko upravljanje motornim vozilom po propisanim pravilima. Vožnja predstavlja čitav komplet svesti za svet oko sebe, bilo a su to pešaci, drugi automobili, biciklisti Ili motoristi.
Pred vama je nekoliko napomena za koje možda niste ni znali da su iritantne a još manje da su kažnjive.
Ne prolazite naglo kroz bare u naseljenim mestima
Za bezbednu vožnju potrebno je osim ispravnog automobila, biti veoma svestan sredine kroz koju se vozi. Tako na primer, ukoliko ste u naseljenom delu grada u kome ima dosta pešaka, prolaskom kroz baru namerno ili neoprezno je definitivno bezobzirno ponašanje.
Da je to u nekim delovima sveta zakonom definisano kao bahata vožnja, govori to da je u Velikoj Britaniji za ovakav slučaj vozači bi se obično suočili sa kaznom od 100 funti fiksne kazne i tri boda na svojoj dozvoli, ali bi kazna mogla da poraste na 5.000 funti ako slučaj dođe na sud.
“Ablendovanje”
“Ablendovanje” ili tzv “blickanje” predstavlja najpopularniji način upozoravanja dolazećeg učesnika u saobraćaju da je patrola policije u blizini. Iako se ovaj način “komunikacije” posebno među vozačima na Balkanu smatra solidarnošću, on može da dovede i do zabune ili čak zastašivanja.
Iako možda mislite da samo pomažete, ako drugi vozač pažljivo ne proveri druge opasnosti na putu, ablendovanje može dovesti do nezgode ili nesreće na putu.
Očistite svoj automobil
Još jedan obaveza pre nego krenete u saobraćaj, je da dobro proverite u kakvom stanju je vaš automobil. Vaši prozori, vetrobrani, tablice i signalizacija moraju biti potpuno čisti i vidljivi drugim učesnicima u saobraćaju.
Postoji očigledan potencijal za izazivanje nesreće ako ne posvetite dužnu pažnju i ne očistite sneg i led sa svog automobila, kao i ako vam signalizacija nije vidljiva.
Da li su pušenje, jelo ili piće tokom vožnje zabranjeni?
Nije protivzakonito pušiti, jesti ili piti dok vozite. Međutim, ako vas bilo šta od navedenog ometa u vožnji, čak i ako ne dođe do nesreće, mogli biste biti optuženi za neopreznu vožnju ili nekontrolisanje vozila.
Pored ometajućih faktora poput pušenja ili jela dok ste za volanom, tu su i glasna muzika , pokretanje ili podešavanje bilo koje muzike ili radija, a posebno svađa se sa svojim putnicima ili drugim učesnicima u saobraćaju.
Trubiti bez razloga je kažnjivo zakonom
Vozači često trube da izraze bes ili iritaciju na drugog vozača. Ponekad je zvuk sirene zastrašujuća taktika za vozača kad se snađe na putu te se korišćenje ovog zvučnog signala na ovaj način može se protumačiti kao agresivno i bezobzirno.
Prema Zakonu o bezbednosti u saobraćaju sirena se koristi ako je ugrožena bezbednost saobraćaja i to ako prilikom preticanja ili obilaženja morate nekoga da upozorite, ako se pored kolovoza nalazi dete koje ne obraća pažnju na kretanje vozila ili ako ste na putu van naselja ulazite u nepreglednu krivinu ili na prevoj, gde je mimoilaženje otežano, i sve to u meri koja je dovoljna da se drugi učesnici u saobraćaju upozore.
Kazna za ovo prekoračenje po našem zakonu je 5.000,00 dinara.
Ne “lepite se” za automobil ispred sebe
Jedna od vrlo zastupljenih i vrlo opasnih navika vozača jeste tzv “lepljenje”. Naime, u pitanju je vožnja u koloni i to na način da se među dva ili vise automobile koja često idu sinhronizovano većom brzinom drži malo rastojanje, i ne dozvoljavaju drugom automobilu da se pozicionira između tih vozila.
Ovaj način vožnje je višestruko opasan. Prvenstveno jer može onemogućiti da se izbegne sudar u hitnim slučajevima. Pored toga, automobil koji je gotovo uz prtljažnik može da odvrati pažnju vozača ispred, što samo po sebi može izazvati nesreću.
Dakle, ostavite dovoljno prostora između sebe i vozila ispred vas da možete bezbedno da se zaustavite ako vozač ispred vas iznenada uspori ili stane. Držite razmak od najmanje tri sekunde između vas i vozila ispred vas u brzim trakama i u tunelima gde je vidljivost smanjena.
O svim ovim stvarima, naši instruktori Stop line auto škole će vam detaljno govoriti na časovima kako teorijskim tako i praktičnim, sa ciljem da usavršite tehniku vožnje, budete samouvereni na putu i uz dobrog vozača postanete i savestan vozač.