Saveti instruktora vožnje vezani za uštedu goriva
Osnovni cilj svake auto škole jeste da osposobi svoje kandidate za bezbednu vožnju i od njih stvori savesne i oprezne vozače. Osim toga, instruktori daju usput i korisne savete svojim učenicima koji će im biti od velikog značaja u budućnosti i tiču se između ostalog i načina kako da kretanjem kroz saobraćaj potroše što manje goriva.
Postoji dosta lako primenljivih metoda i njih treba da isprobate odmah nakon što konačno položite praktičan ispit sa uspehom i dobijete svoju vozačku dozvolu.
ZA POČETAK ODABERITE VOZILO KOJE JE EKONOMIČAN POTROŠAČ
Ukoliko ne planirate da vozite dalje od mesta u kome živite, što predstavlja odluku koju donose mnogi vozači početnici, mudro bi bilo da za svoj prvi automobil odaberete neki manji model koji je dovoljno velik da se smeste putnici i nešto malo prtljaga.
Takav četvorotočkaš pogodan je za vožnju u gradu, a nije ’’žedan’’ poput mnogih limunzina i terenaca. Za početnike je sjajan jer je lako parkirati ga i dosta je dobra preglednost iz kabine.
NAGLO KOČENJE I UBRZAVANJE SU NEDOPUSTIVE LOŠE NAVIKE
Kad naglo kočite i ubrzavate možete povećati potrošnju goriva za čak 40% što uopšte nije malo. Ravnomerno pritiskajte papučice kada menjate brzinu, usporavate i kočite. To se uči u auto školi na samom početku i veoma je važno za bezbednu vožnju, ali i optimalnu potrošnju goriva.
Mnogi vozači to zanemaruju kasnije da bi skratili vreme trajanja vožnje, ali time prave početničke greške koje ih mogu skupo koštati, a veća potrošnja goriva u tom slučaju može biti i najmanji problem s obzirom na loše stvari koje mogu da se dogode.
IZBEGAVAJTE NEPOTREBNO OPTEREĆENJE
Prtljažnik služi za prenošenje svega i svačega, ali to ne znači da ga ne treba prazniti. Nemojte držati u kabini ili gepeku nepotrebne stvari, naročito ako su teške. Preveliki teret će uticati na brže pražnjenje rezervoara, naročito ako je vožnja duga.
Činjenica je i da je vožnja manje ugodna u preopterećenom četvorotočkašu. Kada prevezete teške stvari do željene distance odmah ih izvadite iz vozila da se ne desi da ih zaboravite. 50kg manje u prtljažniku umanjiće potrošnju goriva otprilike za 1-2%.
Činjenica je i da proizvođači automobila sve češće biraju lagane materijale za izradu novih modela, a razlog je upravo smanjenje potrošnje goriva u rezervoaru.
AKO JE MOGUĆE NEMOJTE VOZITI U GUŽVI
Tokom vožnje po gradskim ulicama češće se menjaju brzine i pritiska kočnica što pojačava potrošnju goriva. Najbolje bi bilo da se krećete po gradu u doba kada nema toliko gužve na putu, odnosno kada ljudi idu na posao i vraćaju se s posla kući.
Ukoliko čekate npr. u dugačkoj koloni jer se desio zastoj zbog saobraćajne nezgode ili na pružnom prelazu da prođe voz najbolje ugasite auto umesto da ga držite u ’’leru’’ i to upravo radi uštede goriva.
Instruktori inače savetuju mladim i neiskusnim vozačima da se drže podalje od gradskih gužvi za početak i tokom obuke informisaće ih o vožnji u takvim otežanim okolnostima.
REDOVNO SERVISIRANJE – PUT KA SIGURNOJ UŠTEDI
Ako redovno odvozite svog ljubimca na servis, bićete bezbedni na putu i izbeći funkcionalne probleme koji mogu dovesti do velike potrošnje goriva. U isto vreme, četvorotočkašu se produžava vek trajanja.
Kao novi vozač odmah na startu treba da zapamtite da se mali servis radi na svakih pređenih 10.000 kilometara, a veliki na svakih pređenih 120.000-240.000 kilometara.
POVREMENO PROVERITE I PRITISAK U GUMAMA
Kod nedovoljno naduvanih guma, automobilu je potrebno više energije za kretanje i uz to i više goriva. Umanjuje se preciznost upravljanja vozila i njegova stabilnost na putu i skraćuje vek trajanja guma za čak 25%.
Nemojte da Vam bude teško da makar jednom mesečno odete do najbliže benzinske pumpe ili svog vulkanizera radi provere i regulacije pritiska u gumama.
Koliki pritisak u gumama sa ili bez opterećenja treba da bude kod Vašeg automobila, možete pročitati na nalepnici koja se nalazi na unutrašnjoj strani vozačevih vrata ili pak proverite web sajt proizvođača.
UTICAJ KLIMA UREĐAJA NA POTROŠNJU
Za pogon kompresora klima uređaja, čija je uloga da održava cirkulaciju freona unutar rashladnog sistema, neohpodno je mnogo energije i zbog toga česta upotreba klime utiče i na potrošnju goriva u rezervoaru.
Automobilima sa većom kabinom više vremena je potrebno da se rashlade i zato njihovi vlasnici primećuju da leti češće moraju dopunjavati rezervoar. Međutim, postoje načini koji će pomoći da ostvarite delimičnu uštedu goriva, a samim tim i novca.
Tokom prelaska manjih razdaljina bolje malo otvorite prozore da se kabina rashladi umesto što ćete uključiti klimu. Parkirajte u hladovini ukoliko nemate garažu. Ne hladite više nego što treba, već tek toliko da se u kabini može boraviti u optimalnoj temperaturi.